Lamp Aan
Basic Orange kennistip #16

Plaatjes in plaats van praatjes

Basic Orange kennistip #16

Zet Pinterest in als marketingtool

Wist je dat het aantal gebruikers van Pinterest het afgelopen jaar met 30% is toegenomen? Hierdoor vormt het een groeiend platform met veel mogelijkheden voor je organisatie. Lees hieronder hoe je Pinterest kunt inzetten als marketingtool voor jouw organisatie.

widget.Title

Wat is Pinterest?

Pinterest is een social media platform dat functioneert als een digitaal prikbord. Als gebruiker kun je over het hele web afbeeldingen ‘pinnen’ en vervolgens op een van de aangemaakte ‘borden’ bewaren. Het platform bestaat al sinds 2009, maar maakt een hernieuwde groeiperiode mee (https://en.wikipedia.org/wiki/Pinterest).

de relevantie van Pinterest

Op het platform bestaan 80% van de Pinterest-pins uit repins. Het is dus een platform dat veel waarde hecht aan deelbare inhoud. De gemiddelde levensduur van een pin is drie maanden. Dit is veel langer dan berichten op Facebook (5 tot 6 uur) en Twitter (15-20 min).
Ook zet Pinterest zich de laatste jaren in op visual search: visueel gelijkende afbeeldingen kunnen tonen bij zoekopdrachten.
Pinterest biedt dus kansen om zonder grote investeringen als bedrijf op te vallen en traffic te generen naar je site. Hoeveel precies? Dat moet zich uitwijzen, maar je kunt met de volgende stappen direct starten.

Hoe zet je Pinterest in als marketingtool?

1. Wat ga je delen?
Bedenk eerst welke beelden of graphics je kunt delen. Wat past bij jouw organisatie, welke onderwerpen zijn jullie goed in, en welke lenen zich voor het opbouwen van een bord welke op periodieke wijze wordt aangevuld? Heb je een idee hiervoor zet dan de volgende stappen om aan de slag te gaan met Pinterest.

2. Maak een zakelijk account aan
Meld je allereerst aan voor een officieel zakelijk Pinterest account. Met een zakelijk account krijg je extra marketing functies zoals educatief marketingmateriaal en Pinterest Analytics. Hierdoor kun je het volledige marketingpotentieel van Pinterest benutten.

3. Zoek relevante categorieën
Pinterest is opgedeeld in 33 categorieën: 32 specifieke en 1 'anders' voor als je bord/content eigenlijk niet past binnen 1 van deze opties. Deze categorieën variëren van ‘Gezondheid en fitness’ tot bijvoorbeeld ‘Feestdagen en evenementen’. Wanneer je content binnen een van deze 32 categorieën past, is de inzet van Pinterest zeker aan te raden. Als je beter binnen de ‘anders’ categorie past, wil dit niet gelijk zeggen dat het platform niet geschikt voor je is. Het is dan alleen even het onderzoeken waard hoe je Pinterest het beste kunt laten werken voor je bedrijf.

4. Maak themaborden met pins aan
Kijk naar relevante content voor jouw organisatie. Welke informatie leent zich om te delen, in welk relevant vakgebied heb je foto's, ideeën, tips om te delen? 

  • Als architect kan je bijvoorbeeld mooie voorbeelden van tiny houses delen
  • Als theater kun je van elke artiest die optreedt een backstage-foto delen en zo een collectie opbouwen van cabaretiers, theatermakers, etc.
  • Als gezondheidsorganisatie deel je gezonde maaltijden of tips om meer te bewegen

5. Pinnen in nieuwsbrief
Zorg dat mensen je pins makkelijker kunnen vinden door ze rechtstreeks naar hen toe te sturen. Je nieuwsbrief is de perfecte plek om een aantal van je nieuwste pins te delen en je abonnees naar je Pinterest-account te leiden. In het theatervoorbeeld: “Wie stonden er deze week bij ons in het theater?”.

En natuurlijk biedt Pinterest je aan bij een zakelijk account om je pins te promoten, zodat je meer followers krijgt.

Basic Orange op Pinterest: https://nl.pinterest.com/basicorange

Deze tip is een onderdeel van de reeks praktische online kennistips van Basic Orange. Blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen via ons Facebook of LinkedIn kanaal.

Wessel

Wil je weten hoe je Pinterest optimaal kunnen toepassen voor jouw marketingmix?

Ik vertel je er graag meer over.

Wessel Haaxman Google expert / optimalisator bij Basic Orange
Klanten

Onze tips worden ook zeer gewaardeerd door: