Paperclip

6 handige tips voor de perfecte e-mail

6 tips voor de perfecte e-mail #7

Optimaliseer je e-mail marketing!

Wist je dat uit onderzoek blijkt dat 59% van de Nederlanders over ging tot een online aankoop na het lezen van een mailing? Dit bewijst de kracht van e-mailmarketing. Op het Spotler Connect evenement en via het SchrijvenvoorhetBrein  hebben we learnings opgedaan die we graag met jullie willen delen. Hier zijn zes tips voor het optimaal inrichten van je e-mail marketing!

widget?.Image.Name

6 handige tips

  1. Zorg voor een goede onderwerpregel
    Wist je dat ruim 82% van de e-mails ongeopend blijft? Hierdoor behaal je nooit het maximale resultaat. Een goede onderwerpregel is het eerste dat de ontvanger ziet en is daarom bepalend voor je Open Ratio. Tip: Bedenk voor jezelf welke toegevoegde waarde je e-mail aan je ontvanger biedt. Dit is de voornaamste reden dat zij je e-mail zullen openen en dus belangrijk om duidelijk te vermelden in de titel.
    En vergeet ook de snippet niet: een samenvatting van 1 regel waar je nieuwsbrief over gaat. Direct zichtbaar in je mailprogramma, zodat de ontvanger al vooraf geattendeerd wordt op de inhoud.

  2. Zorg voor een actieve overtuigende tekst. Ga ook hier wier uit welke toegevoegde waarde jouw product of dienst heeft voor de lezer en verwerk deze antwoorden in je tekst. Maar met een goede tekst over je product of dienst ben je er nog niet. Hoe haal je je lezer over om ook actie te ondernemen? Gebruik ook in je e-mails de Cialdini overtuigingsprincipes*. Of raadpleeg ook eens chatGPT voor goede tekstsuggesties rekening houdend met deze principes!

  3. Personaliseer je e-mails
    Hoe relevanter de content is voor je gebruiker, des te hoger de conversie. Een simpele personalisatie zoals ‘Beste voornaam’ in de onderwerpregel of in de aanhef geeft je lezer al een goed gevoel. Hoe meer je laat zien dat je je lezer kent, hoe beter. Laat dit terugkomen in de content voor een groot effect op je resultaten!

  4. Maak gebruik van segmentatie, koppelingen en dataverrijking
    Nog een stapje verder gaan? Met behulp van segmentatie en dataverrijking kun je ook daadwerkelijk persoonlijke content bieden. Met segmentatie kun je bijvoorbeeld uit je CRM bestand de juiste doelgroep filteren op basis van kenmerken.
    Via koppelingen met je CRM of kassasysteem weet je meer over je klanten.
    Zie je bijvoorbeeld via de kassasoftware dat een specifieke klant geïnteresseerd is in een bepaald soort product, zeg hardloopkleding? Stuur dan een follow-up mail met meer hardloop accessoires of kortingscodes voor dit soort producten in de toekomst.
    Je weet al veel van je klanten, maar via dataverrijking kun je nog meer nuttige informatie vergaren. Vraag ontvangers van de welkomstmail bijvoorbeeld simpelweg naar zijn of haar voorkeuren in de vorm van een ‘maak je account compleet’ button. Natuurlijk helpt het als er een incentive tegenover staat. Succes gegarandeerd!



  5. Zet lead generation advertenties in om je mail bestand te laten groeien
    Hoe kun je je mailbestand laten groeien? Natuurlijk heeft je website al een aanmeldformulier voor je nieuwsbrief. Maar je kunt via een pop-up bezoekers extra attenderen op je nieuwsbrief. Echt nieuwe potentiële abonnees kun je bereiken via Social Lead Generation Ads via Google Ads, LinkedIn en Facebook. Deze Ads tonen op sociale media de door jou geselecteerde doelgroep direct een advertentie, met een formuliertje waarin zij bijvoorbeeld enkele vragen kunnen beantwoorden en hun e-mail kunnen achterlaten. Dit is snel op te zetten, erg gebruiksvriendelijk voor de consument en resulteert direct in meer leads. De verzamelde data kun je weer koppelen aan je CRM of e-mailbestand.


  6. Bespaar tijd met MarketingAutomation
    Welke tools kun je nog meer inzetten? Gebruik de exit intend. Wanneer bezoekers je website willen verlaten, attendeer je ze via een pop-up op je nieuwsbrief aanmeldformulier met een leuke kortingsactie voor de productpagina's die het laatst bekeken waren. Na aanmelding krijgen ze automatisch een welkomstmail met een kortingscode toegestuurd. Dit kan bijvoorbeeld ingeregeld worden via Spotler Campaigns.
widget.Title

7 Cialdini* overtuigingsprincipes

Cialdini is oud-hoogleraar psychologie en marketing en werd wereldwijd bekend door het boek ‘Influence: The Psychology of Persuasion’ uit 1984. Via de checklist hiernaast van 'Schrijvenvoorhetbrein' kun je ze makkelijk toepassen.

De 7 overtuigingsprincipes zijn:

  1. Wederkerigheid
  2. Sympathie
  3. Sociale bewijskracht (social proof)
  4. Autoriteit
  5. Schaarste
  6. Commitment en Consistentie
  7. Eenheid
Wessel

Wil je weten hoe we deze tip optimaal kunnen toepassen voor jouw e-mail marketing?

Ik vertel je er graag meer over.

Wessel Haaxman Optimalisator