Lamp Aan
Basic Orange kennistip #15

Het juiste antwoord wint altijd

Basic Orange kennistip #15

Beantwoord vragen in je tekst en scoor hoger in Google

Hoe genereer jij bezoekers naar je website? Maak je bijvoorbeeld gebruik van keyword research of zet je voornamelijk in op advertenties? Vandaag delen we een nieuwe manier voor je, namelijk: het schrijven van content waarmee je lezer een probleem kan oplossen. Beantwoord vragen in je tekst en scoor hoger in Google. Dus het is niet alleen goed voor je bezoeker, maar ook voor je SEO!

widget.Title

Probleemoplossende content

‘Content waarmee je lezer een probleem kan oplossen’, wat bedoelen we daar precies mee? Google heeft in 2021 haar algoritme (de formule om zoekopdrachten te beantwoorden) aangepast. Voortaan worden teksten die antwoord geven op de vragen in zoekopdrachten beter gewaardeerd en daardoor hoger weergegeven in de zoekresultaten. Wanneer de teksten op je site dus hapklare antwoorden geven, zorgt dit ervoor dat je rankings verbeteren.

Hoe pas je het toe?

Bedenk wat jouw product of dienst voor je (potentiële) klant betekent. Hoe helpt jouw product of dienst je klanten in het dagelijks leven en welke vragen hebben zij rondom het onderwerp? Neem deze vragen en antwoorden mee in je tekst.

Verkoop je bijvoorbeeld CV ketels, dan kun je een productoverzicht plaatsen, met type en beschrijving van de verschillende ketels. Maar je kunt ook kijken waar mensen op zoeken rondom het onderwerp CV ketels. Wat kost een CV ketel? Kan ik er in 2021 nog eentje plaatsen? Of mag dat eigenlijk niet meer omdat ‘we van het gas af moeten? Kan ik een CV ketel zelf plaatsen? Wanneer je een hapklaar antwoord geeft op de ‘problemen’ of ‘vragen’ waar mensen mee zitten, haalt Google jouw antwoord naar voren, rechtstreeks vanaf jouw website, en presenteert deze in een lijstje met ‘mensen vragen ook’.

widget?.Image.Name

Een ander voorbeeld: een fietsenwinkel kan op haar website, naast het aanbieden van fietsen en fietsonderdelen ook allerlei vragen die te maken hebben met fietsen beantwoorden. Dus wat zijn leuke fietsroutes rond Utrecht?', 'Hoe installeer ik een fietsenrek voorop de fiets?', Of ‘Hoe plak ik een band?’. Deze tips, tutorials of stappenplannen geven antwoord op de vraag die een (potentiële) klant heeft. De klant plakt de fiets nu misschien zelf met behulp van het stappenplan, of brengt hem juist wegens tijdgebrek alsnog bij je langs om te plakken. Of misschien koopt de klant wel die dure anti-lek band die je noemt in de oplossing.

Nog beter: kun je een uitleg of tutorial video maken en op Youtube plaatsen? Youtube hoort tot de Google familie en kan daardoor prominent getoond worden in de zoekresultaten, mits je video een helder antwoord geeft op de vraag. Wat de klant ook kiest, je helpt hem of haar met je oplossingsgerichte content, en bereikt daarmee ook nieuwe klanten.

Voeg vraag- en antwoordwidgets toe en zorg voor structuur

Hoe kun je deze content die een goed antwoord geeft of ‘probleemoplossend’ is, structureel incorporeren in je website? Kijk of je de informatie kunt verwerken in ‘Veel gestelde vragen’, een ‘How-to’ stappenplan, een begrippenlijst of een tutorial video. Widgets kunnen hierbij helpen. Door de content via een widget te plaatsen, kun je de vragen of begrippen centraal beheren en op de relevante pagina’s aanzetten.

Oja, en die anti-lek banden zijn wel een aanrader, nooit meer banden plakken!

Deze tip is een onderdeel van de reeks praktische online kennistips van Basic Orange. Blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen via ons Facebook of LinkedIn kanaal.

Wessel

Wil je weten hoe we deze tip optimaal kunnen toepassen voor jouw website?

Heb je vragen, neem gerust contact met me op!

Wessel Haaxman Google expert / optimalisator bij Basic Orange
Klanten

Onze tips worden ook zeer gewaardeerd door: