Oftewel: duik in je Google Analytics en kijk welke pagina’s de afgelopen 7 dagen het meest bezocht zijn en waar mensen binnen je website op zochten!
De corona crisis heeft invloed op ons allemaal. Dus ook het gedrag van je klanten. Het maakt niet uit of je nu B2B, B2C of een overheid bent, je klant is en blijft in eerste plaats een mens. Om er precies achter te komen wat jouw bezoekers in deze periode doen, is het belangrijk om wekelijks je Google Analytics resultaten te analyseren.
Waar is deze data te vinden?
Plek 1: Top 10 meest bezochte pagina’s
Als je inlogt in je Google Analytics account zie je als eerste het algemene dashboard.
1. Klik op Gedrag / Behaviour (afhankelijk van je taalinstellingen):

2. Klik vervolgens op Site Content > Alle pagina’s / All pages:

3. Selecteer rechts boven in het scherm een custom datum range +/- < 7 dagen:

4. Klik vervolgens op Toepassen / Apply
5. Je ziet nu in je scherm de 10 meest bezochte pagina’s in die tijdsperiode. Herhaal dit gezien de steeds veranderende situatie wekelijks. Je weet op deze manier waar je bezoekers naar op zoek zijn en kan ze deze informatie sneller gaan aanbieden:

Plek 2: Waar zoeken mensen op binnen de website
Als je inlogt in je Google Analytics account zie je als eerste het algemene dashboard.
1. Klik op Gedrag / Behaviour (afhankelijk van je taalinstellingen
2. Klik op Site search > Search Terms:

3. Hier zie je als je de datum range hetzelfde hebt gehouden de meest gezochte zoektermen van de afgelopen week. Zie je geen zoektermen? Dan is site search mogelijk niet geactiveerd in jouw website. Neem dan even contact op met onze support afdeling en activeren dit graag voor je.

Je hebt de resultaten geanalyseerd, en nu?
De kans is groot dat je bezoekers ander gedrag vertonen en andere pagina’s bezoeken dan normaal gesproken. Breng de meest bezochte pagina’s in kaart en zorg ervoor dat deze makkelijk te bereiken zijn vanaf je homepage. Dit kun je bijvoorbeeld doen door je hoofdnavigatie aan te passen of aan je homepage quicklinks naar de desbetreffende informatie toe te voegen.
Onze klant Lieve Vrouw is ook zo te werk gegaan. Uit een analyse van hun Google Analytics bleek dat bezoekers voornamelijk antwoord zochten op vragen omtrent een filmbezoek tijdens corona. De meest voorkomende vragen heeft Lieve Vrouw in kaart gebracht en op haar homepage geplaatst in de vorm van quicklines. Hierdoor worden bezoekers nu direct doorverwezen naar dieper liggende pagina’s en komen zij sneller tot hun benodigde informatie.
