Fikse verbetering van het conversie percentage
Een goede afstemming van de content op de website, op de specifieke kenmerken of gedrag van de gebruiker kan snel zorgen voor een fikse verbetering van het conversie percentage. Soms wel tot 130% (!) Dit personaliseren van webcontent, wordt ook wel on-site online personalisatie genoemd. Grote e-commerce partijen zoals Marktplaats en Bol.com passen deze methode al met geen gering succes toe en ook Basic Orange gebruikt deze intelligente manier van ’conversie boosting’ voor een deel van haar B-to-C + B-to-B klanten.
Soorten online personalisatie
Er zijn momenteel ruwweg zo’n 2 typen online personalisatie te onderscheiden:
- Ad network online personalisatie – Dit is een methode die op basis van het online gedrag van bezoekers, ’target' met voor hen relevante display advertenties die getoond worden op verschillende websites binnen één-en-hetzelfde advertentie- of social media netwerk.
- On-site online personalisatie – Dit is een andere methode die specifieke delen van de content van een website personaliseert c.q. exacter afstemt op een nauwkeurig omschreven type bezoeker. Het wordt voornamelijk toegepast om de customer journey of klantreis van een bezoeker naar de website, zoveel mogelijk af te stemmen op de behoeften van hen en wel op basis van vooraf bepaalde kenmerken of het bestaande online gedrag van deze bezoeker.
- Kort gezegd is on-site online personalisatie: het communiceren van de juiste boodschap aan de juiste persoon, op precies dàt moment, dat deze in een ’aankoop-mood’ is -
BT is in feite de next-big-step in conversie optimalisatie van een website en online marketing. On-site online personalisatie is nu nog betrekkelijk onbekend, maar heeft in toepassing en zeer zeker ook in conversiegroei een enorme potentie. Niet voor niets betreffen de meeste nieuwe opdrachten bij ons bureau dit nieuwe fenomeen of andere typen van online personalisatie.

Hoe werkt online personalisatie?
Nu klinkt dit allemaal natuurlijk geweldig (zoals met alle techniek), maar hoe werkt online personalisatie nu precies? De toepassing van online personalisatie is zoals gezegd gebaseerd op een -vooraf- zorgvuldig opgesteld profiel, vastgelegd in de zogenaamde customer journey. Deze laatste wordt opgebouwd uit demografische, psychografische en geografische keywords.
Zie dit als een nauwkeurige omschrijving van alle verschillende typen van toekomstige klanten op de website.
Wake-up call voor marketeers
Dergelijke profielen weerspiegelen een goed te begrijpen en gedefinieerd beeld van de diverse type klanten van jouw bedrijf of organisatie, die jij als marketeer bepaalde classificaties, economische waarden en of prioriteiten kan toekennen. Deze intelligente profielen worden met slimme algoritmes gekoppeld aan het zoekgedrag van bezoekers op jouw website. Op het moment dat één van deze profielen wordt geactiveerd bijvoorbeeld door zoekgedrag of omschrijvingen die in dit profiel beschreven staan, wordt de bezoeker aan dit profiel gekoppeld. Met als gevolg dat deze bezoeker de specifieke content die aan dit profiel ’vast’ zit direct getoond krijgt en vele malen beter ge-serviced wordt.
Koopintentie van jouw klant wordt verhoogd met minimaal 130% (!)
Met andere woorden dit slim door ons geconstrueerde ‘algoritme’ reageert dus direct op de keywords, klikgedrag èn het profiel van een bezoeker door vooraf opgestelde queries. Met als klinkend resultaat dat er precies die content wordt getoond, die volledig aansluit op de interesses -en niet onbelangrijk- koopwensen van de nieuwe klant. Zo krijgt deze alleen die informatie of producten te zien, waar hij of zij belang in stelt en wordt de algehele koopintentie met 130% verhoogd…
Alles wordt weer persoonlijk
Online personalisatie is ’now-a-days’ misschien wel de meest efficiënte manier om iedere gebruikerservaring weer zo persoonlijk als mogelijk te maken: want, je stemt wat een bezoeker te zien krijgt immers af op (eerder) bezoekersgedrag en getoonde interesse. Zo wordt iedere bezoeker weer uniek en krijgt alleen maar relevante informatie. Hoe fijn kan dat zijn!?
Directe voordelen online personalisatie:
- Bedrijf/organisatie kan direct klantgerichter handelen
- Bedrijf/organisatie kan direct conversiegraad verhogen
- Bedrijf/organisatie kan direct aankoop impuls vergroten
- De website wordt nauwelijks trager
- Weinig techniek vereist (slechts een klein JavaScript)
- Vereist weinig onderhoud
Voorlopige conclusie
Ik constateer dan ook dat online personalisatie van groot belang is voor een boeiende gebruikerservaring op elk type website en benadruk dat online personalisatie daarin een belangrijke rol speelt voor een effectieve -lees- renderende personalisatie strategie. Daarbij kan online personalisatie zeer belangrijk zijn bij de segmentatie van doelgroepen en het omzetten van bezoekers aantallen in directe commerciële waarde of omzet. En laten we eerlijk zijn.., welke ondernemer wil dit nu niet.