Tip 1: Verplicht of optioneel
Geef aan welke velden optioneel zijn in plaats van welke velden verplicht zijn. Dit is vriendelijker en zorgt voor meer conversie. Door het woordje (optioneel) achter de titel van het invulveld neer te zetten, zijn bezoekers eerder geneigd om het formulier in te vullen en af te ronden.
Tip 2: Persuasive call-to-action button
Implementeer een actiegerichte en persuasive call-to-action button. Plaats onder de call-to-action button een tekstregel die vertrouwen geeft aan de bezoeker. Bijvoorbeeld wat de bezoeker na het versturen van het formulier kan verwachten. Zoals: ‘We nemen binnen 3 dagen contact met je op’ of ‘U ontvangt één keer per maand een nieuwsbrief’.

Tip 3: Digitale toegankelijkheid
Houd rekening met de toegankelijkheid waardes. Hierdoor kunnen mensen met een fysieke of mentale beperking het formulier ook goed invullen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat de bezoeker niet alleen met de muis, maar ook met de ‘tab’ toets door het formulier heen kan gaan.
tip 4: Bedankpagina
De bedankpagina is een van de meest onderschatte pagina’s van je website. Het is de bevestiging dat het formulier succesvol is verstuurd. Met een goed geformuleerde bedankpagina verlaat de bezoeker de pagina met een positief gevoel. Iedereen kent het goede gevoel na het betalen van een Tikkie. Daarnaast is de bezoeker hierdoor direct op de hoogte van eventuele vervolgstappen.

Dit zijn enkele van de tips uit onze infosheet "Betere conversie en optimalisatie van je webformulieren". Wil je meer tips? Vraag direct de whitepaper aan via service@basicorange.nl of bel naar 020 420 1702. We helpen je graag!
Deze tip is een onderdeel van de reeks (t)huiswerktips voor de online optimalisatie van je website.