Je website is belangrijk. Wij helpen je daarom graag om je online communicatie zo optimaal mogelijk in te richten. Je ontvangt van ons wekelijks een tip waar je direct zelf mee aan de slag kunt.
(t)huiswerk tip #8:
Start met user testen!
Wat is een user test?
Door middel van user testen controleer je of je website naadloos aansluit op wat jouw gebruikers belangrijk vinden en ook hoe ze navigeren. Naar welke informatie zijn ze het meest op zoek? Lukt ze dat goed of verdwalen ze op je website en haken ze voortijdig af?

Foto: Usertest met software van Fibeo, partner van Basic Orange
De gebruiksvriendelijkheid van de website wordt bepaald door de bruikbaarheid, toegankelijkheid, effectiviteit, efficiëntie en beleving in het bereiken van de vastgestelde doelen.
Een user test hoeft niet ingewikkeld te zijn
Bedenk welke flow je wil testen. Op basis van die flow ga je een aantal korte opdrachten uitschrijven die je wilt laten uitvoeren. Er zijn een heleboel tools beschikbaar, maar je kan al eenvoudig starten met een screenrecording programma zoals 'Screencastify' en een Google Forms vragenlijst.
Kijk vervolgens in je omgeving of in je klantensysteem welke personen hiervoor in aanmerking zouden komen. Met vijf testpersonen haal je al 80% van je usability issues uit je website!

Juist ook op afstand
Is jouw organisatie vanwege corona tijdelijk gestopt met het doen van user testen? Dat is helemaal niet nodig. Je kunt user testen ook heel makkelijk op afstand organiseren.
Kijk onze webinar terug
Vorige week vertelden conversie-specialist Stefan van Ballegooie (o.a. Allianz) en onze eigen UX-expert Ingrid van Beek in onze derde lunchwebinar hoe je snel je eigen user test opzet. Je kunt deze drukbezochte webinar hier terugkijken:

We helpen je graag verder!
In onze website en optimalisatie trajecten passen wij veelvuldig user-testing toe voor organisaties in alle soorten en maten met zowel een groot als klein budget.
Wil je even sparren of heb je een vraag. We helpen je graag op weg! Mail of bel ons via service@basicorange.nl / 020 420 1702.
Deze tip is een onderdeel van de reeks (t)huiswerktips voor de online optimalisatie van je website.