Stap 3: Herken je doelgroepen en hun behoeften
Nu je weet wie je klanten zijn, is het tijd om uit te zoeken hoe deze doelgroepen op de website herkend kunnen worden en welke (content) onderdelen je voor hen kunt optimaliseren. Doorloop je website grondig met de verschillende customer journeys in gedachte. Welke acties en eigenschappen tonen het beste met wat voor soort klant je te maken hebt?
Wanneer je weet met welke klant je te maken hebt, kun je gaan nadenken over welke pagina’s/widgets/teksten/afbeeldingen/knoppen/acties voor deze specifieke klant relevant zijn en je dus op belangrijke plekken en momenten wilt tonen. Ook kun je content die voor deze klant niet relevant is verbergen om afleiding te minimaliseren.

Stap 4: Stel hypothesen en prioriteiten op
Een groot deel van je ideeën uit vorige stappen zal bestaan uit aannames. Daar is niks mis mee, al moeten die aannames uiteraard wel getest worden. Zet je ideeën daarom om in toetsbare hypothesen. Zie je straks bij bezoekers die een gepersonaliseerde site zien echt een hogere conversie voor de doelstellingen die je hebt uitgewerkt?
Omdat je beperkte middelen en niet alle tijd van de wereld hebt, zul je ook in het testen van alle hypothesen die je hebt opgesteld prioriteiten moeten aanbrengen. Factoren die kunnen meewegen bij het prioriteren zijn onder andere hoe makkelijk een bepaalde personalisatietest uit te voeren, de kosten die het met zich meebrengt en de impact die je ermee verwacht te maken.
Stap 5: Werk je tests uit
In deze fase werk je waar nodig je hypothese verder uit en richt je een logische test in. Zorg dat je van tevoren nadenkt over wanneer een test voor jou geslaagd is. Is een conversieverhoging van twee procent veel of weinig? Wanneer zie je genoeg potentie om verder in deze personalisatiemogelijkheid te investeren en deze op meer plekken op de site te gaan testen? Staar je er echter ook niet blind op, want wie weet heeft de personalisatie wel effecten die je nooit had zien aankomen.
Bedenk ook welke soort test je gaat uitvoeren en met welke tools. Een A/B-test waarbij een deel van de bezoekers een personalisatie te zien krijgt en een deel niet is een goed begin. Er zijn echter nog veel meer mogelijke experimenten denkbaar.
Stap 6: Leer en breid uit
Test uitgevoerd? Gefeliciteerd, je hebt de cirkel bijna doorlopen. Heeft de personalisatie je verwachtingen waar kunnen maken? Zo ja: hoe kun je deze personalisatie opschalen? Zo nee: waar zou dit aan kunnen liggen? Kun je concluderen of deze methode geheel niet werkt, of dat er misschien wat aanpassingen nodig zijn in je aanpak?
Documenteer je bevindingen goed, zodat je hier bij volgende experimenten op voort kunt bouwen. Falen mag zeker, zolang je er maar van leert. Succes!
Alles weten over de onsite Online Personalisatie plugin van CMS Umbraco? Kijk op www.upersonal.nl.