Basic Orange bestaat dit jaar 25 jaar! Dat vieren we op verschillende manieren, maar vooral door constant van elkaar te blijven leren. Het komende jaar delen we iedere 25e van de maand een kennistip met je over iets wat wij de afgelopen kwarteeuw hebben geleerd. Wil je een keer een tip, trend of ontwikkeling met ons delen? Laat het ons vooral weten! Zo gaan we samen het volgende tijdperk in.
25 jaar Basic Orange kennistip #1:
Ontdek het effect van personalisatie met een A/B test
Met personalisatie zorg je ervoor dat wanneer een specifieke bezoeker op de website herkend wordt, deze bezoeker aangepaste, relevante content te zien krijgt die aansluit bij zijn of haar profiel. Maar hoe weet je of deze aanpassing effect heeft?
Zet een A/B-test op
uPersonal heeft een handige ingebouwde A/B-testfunctie. Hierin kun je variant A (de ongepersonaliseerde website) vergelijken met variant B (de gepersonaliseerde website). De A/B-test zet je op door in Google Optimize een experiment aan te maken en dit te koppelen aan uPersonal. Stel ook een hypothese op: wat verwacht je te zien? Bijvoorbeeld hoop je een significant verschil te zien in de gemiddelde tijd die bezoekers op de website doorbrengen.
Test het liefst zo zuiver mogelijk
Om zeker te weten dat de specifieke content voor de bezoeker het verschil maakt, is het belangrijk om niet te veel tegelijk te veranderen. Als je bijvoorbeeld tegelijk met de afbeeldingen ook de tekst aanpast op de gepersonaliseerde website, zul je niet weten welk van deze elementen uiteindelijk de doorslag gaf. Door dingen één voor één uit te proberen vergaar je uiteindelijk de meeste kennis.

Bepaal de verdelingsfactor
In uPersonal kun je vervolgens de verdelingsfactor invullen: toon bijvoorbeeld 50% van de bezoekers een gepersonaliseerde website en 50% de niet-gepersonaliseerde website. Als je veel bezoekers hebt en iets voorzichtiger wil beginnen, kun je er ook voor kiezen om bijvoorbeeld 20% van de bezoekers de gepersonaliseerde website te tonen en 80% de niet-gepersonaliseerde website.
Analyseer de resultaten
In je Google Analytics en/of in Google Optimize kun je de verschillen in het gedrag van de twee groepen analyseren. Zie je de gemiddelde sessieduur zoals je verwachtte significant toenemen na het aanpassen van de foto's voor een bepaalde doelgroep? Mooi, dan zit je op de juiste weg.
Soms win je, soms leer je
Zie je nog niet veel verschil? Dan zul je misschien moeten proberen de doelgroep op een andere manier meer te boeien. Het maakt niet uit als een experiment een keer niet werkt, zolang je er maar van leert. Wanneer je tweede, derde of vierde idee wel slaagt heb je niet alleen je doel bereikt, maar ook waardevolle nieuwe inzichten opgedaan over je doelgroep

Wil je zelf aan de slag met online personalisatie?
We helpen je graag om online personalisatie en A/B-tests op te zetten.
Mail of bel ons gerust via service@basicorange.nl / 020 420 1702.
Deze tip is een onderdeel van de reeks kennistips in het kader van de 25e verjaardag van Basic Orange.