25 jaar Basic Orange kennistip #13:
Maak je afbeeldingen post-corona proof
Weet je onze eerste kennistip nog? Deze was: ‘Zijn je foto’s nog up-to-date?’. Dit is niet alleen tijdens corona relevant, maar speelt ook een belangrijke rol post-corona. Per 25 september 2021 wordt de anderhalvemetermaatregel afgeschaft. Maar na corona gaan we helaas niet direct terug naar het ‘oude normaal’. Let dus goed op hoe je beeldgebruik er post-corona uit gaat zien.
1,5 meter afstand, ook ná corona?
Vermijd foto’s van grote groepen mensen in de werkomgeving. Na de anderhalf jaar waarin het bijeenkomen van groepen niet mogelijk was, voelen deze foto’s niet meer up-to-date. Daarnaast kunnen dit soort beelden ervoor zorgen dat je doelgroep denkt dat je corona niet serieus neemt. Bij bijvoorbeeld een landingspagina over zakelijke zaalverhuur voor evenementen, kan je wel mensen laten zien rondom een statafel, maar zijn foto’s waarbij mensen met zijn twintigen op een kluitje staan misschien minder handig. Foto’s met mensen die handen schudden, zijn ook post-corona nog een no-go. Henk Aarts, hoogleraar gedragswetenschappen aan de Universiteit Utrecht in een interview voor nu.nl: "Het geven van een hand gaat er grotendeels uit, net als het zoenen met Nieuwjaar".

Handen schudden en met velen op een kluitje: wat voel je bij deze afbeeldingen?
Hoe kom je aan goede foto’s?
Wanneer je stockfotografie voor je website of nieuwsbrief gebruikt, ben je er misschien achter gekomen dat het aantal coronaproof afbeeldingen helaas erg laag is. En zelfs als je een beeld hebt gevonden dat goed bij de huidige samenleving past, geeft deze vaak niet optimaal het beeld weer dat je als organisatie wilt uitstralen. Daarnaast zorgen de lage hoeveelheid gepaste stockfoto’s ervoor dat veel organisaties dezelfde beelden gaan gebruiken. Hierdoor is er weinig onderscheiding.
De oplossing? Maak je eigen foto’s! Dit vergt in het begin een deel van je tijd, maar zal je organisatie op lange termijn grote voordelen bieden. Huur een fotograaf en maak foto’s binnen je eigen organisatie met je eigen medewerkers. Hierdoor wordt je website persoonlijker, voelt je doelgroep zich meer betrokken en kom je natuurlijker, en professioneler over. Wanneer je zelf de foto’s maakt, kun je namelijk precies bepalen wat je uit wilt stralen en welk specifieke onderdeel je wilt benadrukken in de foto.
Pre-corona foto’s
Betekent dit dat je alle pre corona foto's moet weggooien? Nee: bewaar ze nog even. Misschien kunnen ze sneller dan we denken alweer gebruikt worden, met volle zalen, vergader en sta-tafels!
28 oktober geven wij een marketing training voor zorgorganisaties. Ook geïnteresseerd in deze cursus? Lees alles over het programma.
Heb je na het lezen van deze kennistip nog vragen over het gebruik van foto's voor je online uittingen? We helpen je graag. Mail of bel ons gerust via service@basicorange.nl / 020 420 1702.
Deze tip is een onderdeel van de reeks kennistips in het kader van de 25e verjaardag van Basic Orange. Blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen via ons Facebook of LinkedIn kanaal.