25 jaar Basic Orange kennistip #11:
Stuur je e-mails wanneer je lezer erop zit te wachten!
Wist je dat je timing van een e-mail soms nog belangrijker is dan de inhoud van de mail? Want hoe goed je nieuwsbrief ook is, wanneer de lezer de mail niet (of op een verkeerd moment) opent, kan dit een negatief effect op je conversie hebben. En één ding is zeker: als je e-mail binnenkomt wanneer je lezer toevallig in zijn of haar inbox kijkt, is de kans het grootst dat je mail geopend wordt.
Het ‘perfecte verzend moment’
Is er een perfect constant tijdstip om je e-mails te verzenden? Nee, helaas niet. Dit verschilt per situatie, per doelgroep. Daarentegen kan je wel houvast krijgen op het juiste verzendmoment. Kijk scherp naar je content, speel in op algemene statistieken en het belangrijkste: test!
Juiste content op het juiste tijdstip
Uit een onderzoek van Spotler blijkt bijvoorbeeld dat voor de branche Fast Moving Consumer Goods, zaterdag verreweg de beste verzenddag is. Hier is de klikratio bijna driemaal zo hoog als op andere dagen. Blijkbaar is dit de dag in de week dat Nederlanders graag wasmiddelen, toiletartikelen, gloeilampen, e.d. aanschaffen.

Op zaterdag is de klikratio (CTR) bijna 3 keer hoger voor consumenten artikelen (Fast Moving Consumer Goods).
Kijk dus aandachtig naar je doelgroep en het type content in de mailing. Wanneer heeft je doelgroep hier de grootste behoefte aan? Op welk moment zijn zij het meest geneigd een vervolgstap te nemen? Deze informatie kan je persoonlijk aan je lezers vragen.
Verzamel informatie
Een goede manier om informatie te verzamelen, is via een A/B test. Split je doelgroep op en verzend je mail op verschillende dagen en tijdstippen. Hoe vaker je de test uitvoert, hoe betrouwbaarder het resultaat. Zorg er daarnaast voor dat je de test blijft herhalen. Het gedrag van je doelgroep kan namelijk veranderen. Misschien zijn zij nu op donderdag om 17:30 actief, maar is dit volgend jaar op een geheel ander tijdstip.
Algemeen onderzoek beste verzend momenten
Liever op zoek naar een algemeen beeld van het beste verzendmoment? Volgens statistieken blijkt dat de openingsrate voor zowel de B2B-sector als de B2C sector het hoogst is op dinsdag en donderdag. Dit effect zou het sterkst zijn in de avond. Probeer die tijden dus uit en kijk wat het doet voor je resultaten!
Meer weten over het optimaliseren van je e-mail? In onze vorige 25 jaar Basic Orange kennistip gaven we 4 schrijftips voor overtuigende teksten. Lees ze nu. Heb je nog vragen? Laat het weten via wessel@basicorange.nl
Deze tip is een onderdeel van de reeks kennistips in het kader van de 25e verjaardag van Basic Orange. Blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen via ons Facebook of LinkedIn kanaal.