Lamp Aan
Basic Orange kennistip #11

Een verschil van dag en nacht

Basic Orange kennistip #11

Wat is het beste verzendmoment voor je nieuwsbrief?

Wist je dat je timing van een e-mail soms nog belangrijker is dan de inhoud van de mail? Want hoe goed je nieuwsbrief ook is, wanneer de lezer de mail niet (of op een verkeerd moment) opent, kan dit een negatief effect op je conversie hebben. En één ding is zeker: als je e-mail binnenkomt wanneer je lezer toevallig in zijn of haar inbox kijkt, is de kans het grootst dat je mail geopend wordt.

widget.Title

Het perfecte verzendmoment

Is er een perfect constant tijdstip om je e-mails te verzenden? Nee, helaas niet. Dit verschilt per situatie, per doelgroep. Daarentegen kan je wel houvast krijgen op het juiste verzendmoment. Kijk scherp naar je content, speel in op algemene statistieken en het belangrijkste: test!

De juiste content op het juiste tijdstip

Uit een onderzoek van Spotler blijkt bijvoorbeeld dat voor de branche Fast Moving Consumer Goods, zaterdag verreweg de beste verzenddag is. Hier is de klikratio bijna driemaal zo hoog als op andere dagen. Blijkbaar is dit de dag in de week dat Nederlanders graag wasmiddelen, toiletartikelen, gloeilampen, e.d. aanschaffen.

widget?.Image.Name

Op zaterdag is de klikratio (CTR) bijna 3 keer hoger voor consumenten artikelen (Fast Moving Consumer Goods).

Kijk dus aandachtig naar je doelgroep en het type content in de mailing. Wanneer heeft je doelgroep hier de grootste behoefte aan? Op welk moment zijn zij het meest geneigd een vervolgstap te nemen? Deze informatie kan je persoonlijk aan je lezers vragen.

Verzamel informatie

Een goede manier om informatie te verzamelen, is via een A/B test. Split je doelgroep op en verzend je mail op verschillende dagen en tijdstippen. Hoe vaker je de test uitvoert, hoe betrouwbaarder het resultaat. Zorg er daarnaast voor dat je de test blijft herhalen. Het gedrag van je doelgroep kan namelijk veranderen. Misschien zijn zij nu op donderdag om 17:30 actief, maar is dit volgend jaar op een geheel ander tijdstip.

Algemeen onderzoek naar beste verzendmoment

Liever op zoek naar een algemeen beeld van het beste verzendmoment? Volgens statistieken blijkt dat de openingsrate voor zowel de B2B-sector als de B2C sector het hoogst is op dinsdag en donderdag. Dit effect zou het sterkst zijn in de avond. Probeer die tijden dus uit en kijk wat het doet voor je resultaten!

Deze tip is een onderdeel van de reeks praktische online kennistips van Basic Orange. Blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen via ons Facebook of LinkedIn kanaal.

Wessel

Wil je meer weten over het juiste verzend-tijdstip voor jouw nieuwsbrief?

Neem gerust contact met me op!

Wessel Haaxman Google expert / optimalisator bij Basic Orange
Klanten

Onze tips worden ook zeer gewaardeerd door: