Organisaties en vooral merken moeten leren denken in relaties in plaats van leads. Want wat heb je aan duurbetaalde lead waarvan je niets weet!? Je kunt deze alleen maar eenzijdig vertellen dat hij of zij ’iets’ van je moet kopen. Maar waarom deze moeten kopen, vanuit welke motieven of overwegingen blijven onbekend. Zodat er al snel stevige irritatie optreedt over deze redelijk zielloze maar vooral nutteloze vorm van klantbenadering. Met als groeiend gevolg dat consumenten online niet meer over één kam geschoren willen worden, ze krijgen een hekel aan deze ineffectieve vorm van online commercie.
Online marketing wordt steeds menselijker en socialer
Gepersonaliseerde content lijkt hierin de oplossing, daardoor wordt online marketing steeds menselijker en socialer en daarom ook steeds leuker... Want content personaliseren op basis van demografische eigenschappen of verschillende interesses helpt. Op het gebied van e-commerce en e-mailmarketing is dit natuurlijk niet heel erg nieuw, maar websites die zich aanpassen aan het profiel of wensen van de bezoeker zijn er nog maar weinig...

Aan de hand van gebruikersgedrag op de website, de bekeken content en interacties worden bezoekers gecategoriseerd en gesegmenteerd. Gebaseerd op deze profielen worden zogenaamde ’business rules’ opgesteld. Richtlijnen aan de hand waarvan specifieke content of banners worden vertoond of waarmee het optimale conversiepad wordt bepaald.
Dat kan al heel simpel, bijvoorbeeld door geen herenkleding aan vrouwen aan te bieden of alleen producten aan te bieden die nog niet zijn aangeschaft, tot een meer geavanceerde dialoog aangaan op basis van karaktereigenschappen of persoonlijke smaak. Vooral deze laatste aanpak, met focus op de dialoog genereert veel waardevolle insights die uiteindelijk leiden tot conversieverhoging, hogere klanttevredenheid en repeatbezoek.