
Meebewegen met de bezoeker: informatie & presentatie
Wanneer we spreken van gepersonaliseerde marketing of online personalisatie, heeft dit betrekking op de methode waarmee het bezoekersgedrag van een website wordt vastgelegd. Het doel hiervan is - door deze verzamelde informatie- een zo relevant mogelijke content aan de betreffende gebruiker op de website te tonen. Dit type targeting wordt dus uitgevoerd op websiteniveau. Vanaf het moment dat de bezoeker op de website komt, worden er gegevens verzameld en voor zover mogelijk direct(!) de voor de bezoeker relevante content getoond. Door het gedrag van hen te volgen en te analyseren, kan er dus relevante of leuke content worden gegenereerd op basis van hun persoonlijke voorkeuren.
Gedrag voorspellen en erop reageren
Dat betekent dat we ons allereerst een voorstelling moeten maken van het gedrag van onze bezoekers. Wij moeten daarom deels voor de klant gaan ’denken’ zonder dat dit bij hen frustratie oplevert. Hiertoe worden ondermeer cookies geplaatst op de computers van internetgebruikers, kleine tekstbestandjes die het surfgedrag registreren. Aangezien de daaruit voortvloeiende content weergave op persoonlijke voorkeuren is gebaseerd, is het vele malen effectiever en scoort aanzienlijk hoger op conversie.
De bezoeker beter herkennen -en daardoor bedienen- door de juiste data te registreren is zeer succesvol. Want: gedragsdata zijn heel voorspellend voor toekomstig gedrag en beslispatronen. Daarbij is die gedragdata een indicatie van toekomstige activiteiten op weg naar een aankoop, de inmiddels welbekende ’customer buying journey’. Het waarnemen en vastleggen van dit gedrag is noodzakelijk bij behavioural marketing. In een specifieke websessie kun je bijvoorbeeld precies zien welke acties een bezoeker (zoeken, pagina’s bekijken) op de website uitvoert. Dat levert een uitgebreider klantprofiel. Want het kijken naar contacten en gedrag geven allerlei signalen en aanwijzingen, die direct omgezet kunnen worden naar informatie in de database en daarmee de juiste weergave van content bij een specifieke bezoeker!