Deze techniek heet online personalisatie. Met deze techniek bouwt je site automatisch een profiel op van de gebruiker op basis van het klikgedrag. En met dat profiel kan je de inhoud van jouw webpagina’s heel nauwkeurig afstemmen op elk individu. Je hoeft niet langer te kiezen welke doelgroep het meeste aandacht verdient, omdat je met deze techniek elke doelgroep afzonderlijk kunt aanspreken met een op maat gemaakte paginavariant. In deze variant kan je het beeldmateriaal volledig laten aansluiten op de gebruiker, teksten specifiek schrijven voor de doelgroep en jouw aanbod aan diensten laten aansluiten op de interesses van de bezoeker. Jouw website gedraagt zich niet langer statisch, maar presenteert zichzelf in allerlei vormen, volgens spelregels die door jou zijn vastgelegd.

We hebben de voordelen van het toepassen van online personalisatie voor u op een rijtje gezet:
1. Presenteer de resultaten die jouw bezoeker interessant vindt.
Bezoekers van jouw website zoeken naar specifieke informatie. Een selectie wordt vaak alvast getoond op de homepagina, de agendapagina of een nieuwspagina. Resultaten in deze lijsten worden vervolgens specifieker gemaakt met behulp van zoekfilters die door de gebruiker zelf kunnen worden ingesteld. Met online personalisatie kunnen deze filters worden voorgeprogrammeerd op basis van voorkeuren die passen bij een gebruikers-profiel, waardoor je bezoeker direct toegang heeft tot de informatie met de meeste relevantie.
2. Laat afbeeldingen zien waarmee uw bezoeker zich identificeert.
Websitebezoekers zien graag afbeeldingen waarmee ze zichzelf kunnen identificeren. Dit zijn foto’s en illustraties die overeenkomen met interesses, geslacht, leeftijd en sociaaleconomische status. Zo creëer je een grotere betrokkenheid en zorg je ervoor dat je bezoeker eerder geneigd is om zich in de tekst te verdiepen. Wanneer je weet binnen welke doelgroep profiel je bezoeker het beste past, kan je per artikel precies de afbeeldingen vertonen die aansluiten op het bezoekersprofiel.
3. Pas uw taalgebruik aan op uw specifieke bezoeker
Elke doelgroep heeft een eigen taalgebruik. Dat gaat om specifieke woordkeuzes, zinsconstructies of uitdrukkingen die alleen binnen een bepaalde kring bekend zijn. Wanneer je kunt inhaken op deze conventies, creëer je al snel een gevoel van verbinding en betrokkenheid bij uw bezoeker.
4. Pas uw pagina lay-out aan op de leeftijdscategorie van uw gebruiker.
Elke leeftijdscategorie gebruikt digitale media op een andere manier. Daar kan je specifiek op inspelen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om voor ouderen een groter lettertype te gebruiken. Ook de manier waarop men door de site klikt kan anders worden ingesteld voor jongeren dan voor ouderen. Jongeren klikken namelijk veel sneller door een interface, terwijl ouderen zich eerder door de tekstuele instructie laten leiden.
5. Pas uw teksten aan op de mate van klantenbinding.
Een bezoeker van een website valt binnen één van de vier fases van klantenbinding: De oriënterende fase, de kies & koopfase, de gebruikersfase of de loyale fase. De manier waarop je succesvol communiceert kan in elke fase behoorlijk verschillen. Zo wil iemand in de oriëntatiefase vooral overzicht krijgen en zinvol kunnen vergelijken. In de kies & koopfase staan argument en bestelgemak centraal, in de gebruikersfase let je op klantenservice en gebruiksinformatie en in de loyaliteitsfase beloon je je klanten voor de betrokkenheid bij uw merk.
6. Toon de gebruiker opties op volgorde van belangrijkheid. Per bezoeker.
Een bezoeker kan op jouw site terechtkomen voor één of meerdere redenen. Het kan zijn dat ze iets willen bestellen, of op zoek zijn naar informatie over een procedure. Met een adaptive site kan je deze specifieke functionaliteiten presenteren per doelgroep in de volgorde van belangrijkheid.
7. Ontwikkel gesegmenteerde acties voor elke doelgroep
Wanneer je weet wat de interesses zijn van je gebruiker kan je veel gerichter een relevante aanbieding doen. Door slimme integratie van je e-mailprocessen met uw CRM informatie/ gebruikersprofiel kan je veel effectiever invulling geven aan je nieuwsbrieven en actiematige mailings.