In oktober heeft Google zijn nieuwe verbeterde versie van Analytics gelanceerd op basis van de beta versie 'web + app'. Wat verandert er?
Sessions en pageviews worden van elkaar losgekoppeld
De basis van de metingen is verlegd van 'sessies' naar 'events'. Het is dus echt een nieuwe manier van meten en op deze manier worden 'onepage websites' en 'apps' beter gemeten. Voortaan kunnen bezoekers Cross platform worden gevolgd.
De Customer Journey (ofwel life cycle) staat centraal
Onderwerpen zijn zo gegroepeerd en weergaves versimpeld dat ze het gedrag van de bezoekers natuurlijker weergeeft, minder op basis van techniek, meer op basis van gedrag! Dus waar komen mensen vandaan? Welke pagina's bekijken ze? Wat doen ze daar, hoe zit het met de conversie?
Machine Learning: Google ontdekt trends
Zijn er bepaalde pagina’s die vaker bezocht worden dan normaal? Google ziet dit en meldt dit. Een voorproefje zie je nu in de ‘homepage’ van de huidige Analytics. Opvallende trends in bezoekersgedrag worden gevisualiseerd.
Verder zijn er nieuwe functies voor Google Ads (predictive audiences) en video- en scroll-tracking.
Tenslotte zijn de Privacy instellingen in verband met GDPR / AVG makkelijker te beheren.
Er zijn ook onderdelen die niet meer in Analytics 4 zitten:
- dashboards
- zoekopdrachten - Google Search Console koppeling
- performance - snelheid pagina's
Geen historische data
Omdat onder de motorkap een geheel nieuwe motor zit voor de gegevens verzameling wordt historische data helaas niet meegenomen in de nieuwe versie. We raden aan om de oude Google Analytics door te laten lopen om deze gegevens in te kunnen blijven zien, en de nieuwe Analytics 4 ernaast te zetten, dus beiden tegelijk laten meten.
We adviseren aan de slag te gaan met Google Analytics 4
De oude versie wordt niet meer doorontwikkeld, Analytics 4 is de toekomst. Daarom is het aan te raden hier snel mee aan de slag te gaan. Behoud wel de bestaande implementatie, zodat daar ook nog gegevens worden gemeten.
Je kunt via het beheerders gedeelte een nieuwe weergave aanmaken met de Analytics 4 settings. Plaats deze nieuwe PropertyID via Google Tag Manager of direct in de code van je site. Let op: niet alle metingen zullen goed meekomen: e-commerce tracking, gebeurtenissen (Google Tag Manager), doelen of filters zullen aangepast moeten worden aan de nieuwe meetmethodes.
Wil je ook aan de slag met Analytics 4?
We helpen je graag met de activering van Analytics 4, het aanpassen van e-commerce, filters, gebeurtenissen en doelen en het veilig stellen van de huidige versie. Mail of bel ons gerust via optimalisatie@basicorange.nl / 020 420 1702.