25 jaar Basic Orange kennistip #6:
6 tips voor een killer landingspagina
Een landingspagina is een webpagina waar de bezoeker op kan landen met een bepaald doel of verwachting. Meestal is een landingspagina een onderdeel van een campagne. Als maker heb je het doel om de bezoeker tot een conversie te (ver)leiden. Een goede landingspagina staat dus in het teken om die verkoop, inschrijving of download te krijgen. Met behulp van deze 6 tips kun je zelf een 'killer landingspagina' maken.
Tip 1: Weet het doel van de pagina
Wie is je doelgroep, en wat wil je bereiken? Wil je dat mensen je product of dienst kopen? Of zich inschrijven voor een wachtlijst of nieuwsbrief? Het zijn allebei conversies, maar met een verschillend doel. De kunst is om alleen maar content op je landingspagina te plaatsen die (in)direct stuurt op dat doel en dus die conversie. Door het doel en de doelgroep in gedachten te houden, kan je de landingspagina beter inrichten met verschillende content elementen (introductie, USP’s, reviews, introductie van jezelf, ect.).

Personasessie (doelgroepen & doelen)
Tip 2: Maak een goede eerste indruk
We kennen allemaal de term ‘above the fold’: zorg dat de belangrijke zaken in beeld staan wanneer je op de pagina landt. Pak je bezoeker bijvoorbeeld meteen vast met een probleemstelling, of stel ze juist gerust met de oplossing die je biedt. Zorg dat je de gewenste actie al communiceert (“Schrijf je in!” “Pre-order nu!” “Kaarten voor X!”), zodat je het later alleen nog maar hoeft te herhalen. Dat brengt ons op de volgende tip:
Tip 3: Conversieknop in bereik
Zorg ervoor dat het makkelijk is voor de bezoeker om de actie te doen. Sommige bezoekers hebben weinig overtuiging nodig en willen bijvoorbeeld direct kaarten bestellen voor die ene show, omdat ze iemand in hun omgeving er al over hadden gehoord. Andere bezoekers willen eerst de reviews lezen onderaan de pagina. Voor beide gevallen: zorg dat ze snel op de CTA (call to action) button kunnen klikken. Dit kan door een sticky button of meerdere buttons op dezelfde pagina.

Actieve in het oog springende CTA-knop. Plus bevestigende statements.
Tip 4: Stel gerust
E-mailadres achterlaten? We doen niet aan spam. Duur product kopen? Je kan je 14 dagen bedenken. Specifieke cursus? Niet goed, geld terug. Bij elke CTA zijn drempels te bedenken: redenen waarom je niet die conversie zou doen. Probeer die drempels weg te nemen door de bezoeker gerust te stellen, vlakbij die CTA knop. Dit kan ook op een andere manier: reviews tonen van bekende partijen of testimonials van vorige gebruikers. Dit zet je op je landingspagina, als laatste zetje om iemand te overtuigen, want “Al zo veel mensen zijn je al voorgegaan!”.

Onlinebeinvloeden.nl. Duidelijke CTA, bevestiging en geruststelling, verder geen afleiding.
Tip 5: Kill de conversiekillers
Er zijn genoeg redenen om niet tot aan conversie over te gaan. Enkele voorbeelden:
- Haal afleiding weg. Dit heeft te maken met tip 1: zorg dat alle onderdelen op je landingspagina bijdragen aan het doel van de pagina. Zoals het verbergen van je (sub)menu, zodat de bezoeker niet naar andere pagina’s kan navigeren. Links naar gerelateerde blogs? Ook liever niet. Content (tekst, afbeeldingen én video) die meer vragen creëren dan antwoorden? Exit. Zorg dat de boodschap helder is en er zo weinig mogelijk ruis op je pagina aanwezig is.
- Vermijd lange formulieren met rare foutmeldingen. De actie dient makkelijk gemaakt te worden. Vraag iemand dus niet het hemd van het lijf, als je alleen het e-mailadres nodig hebt. Een tweede conversiekiller is de validatie foutmelding. Deze zijn vaak niet duidelijk genoeg, waardoor de bezoeker niet verder kan. Check de formulieren van je website regelmatig, of ze nog zonder problemen werken.
- Maak je landingspagina mobile friendly: Bekijk hoe deze eruit ziet op mobiel, of het niet te veel ‘tekst scrollen’ is en of de pagina wel snel laadt.
Tip 6: Laatste check: past de landingspagina in het geheel?
Een landingspagina is een onderdeel van het geheel: je website, je campagne, je belofte aan de klant. Bekijk of de verwachting die wordt geschapen (bijvoorbeeld bij je Google Ads campagne die naar deze pagina leidt) wordt waargemaakt, of dat de bezoeker met hele andere informatie wordt geconfronteerd wanneer ze doorklikken naar je website.
Wil je ook een killer landingspagina?
We helpen je graag. Mail of bel ons gerust via service@basicorange.nl / 020 420 1702.
Deze tip is een onderdeel van de reeks kennistips in het kader van de 25e verjaardag van Basic Orange. Blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen via ons Facebook of LinkedIn kanaal.