25 jaar Basic Orange kennistip #10:
4 schrijftips voor heldere én overtuigende teksten
Meer resultaten behalen met je teksten? Vandaag hebben we vier schrijftips voor je opgesteld, die je direct in de praktijk kunt toepassen. Lees ze snel en maak gebruik van de voordelen. Welke tips pas jij toe?
1. Zet een helder doel
Bedenk wat je van de lezer verwacht. Heb je een duidelijke call to action? Vraag actief om een reactie door ‘neem contact op via’ en ‘schrijf je in door’ te gebruiken. Zorg er daarnaast voor dat je doel helder en concreet is voor de lezer. Wat krijgen zij er voor terug als ze overgaan tot actie? Heb je aangegeven waar mensen terecht kunnen voor meer informatie?
2. Kan Het Weg, oftewel KHW?
Is je tekst bondig geschreven? Door KHW toe te passen kom je er achter wat ‘need to know’ en ‘nice to know’ is. Kijk naar je eigen webpagina en bedenk bij elk stukje tekst: Kan Het Weg? Vermijd passieve woorden zoals zullen, kunnen en gaan en maak je tekst concreet door woorden zoals ‘binnenkort’ te vervangen door een exacte datum. Alles met als doel de klant richting conversie te sturen en afleiding weg te halen.
3. Maak gebruik van power words
Power words spelen een grote rol in het overtuigen van je bezoeker. Het zijn woorden en termen die inspelen op emoties en bezoekers een bepaalde actie of handeling uit te laten voeren. Deze power words kun je toepassen aan de hand van de 6 beïnvloedingsprincipes van Cialdini. Kan je bijvoorbeeld inspelen op schaarste door power words zoals ‘exclusief’, ‘beperkt beschikbaar’ of ‘tijdelijk’ te gebruiken? Of op autoriteit door de woorden ‘aanbevolen door’, ‘gecertificeerd’ en ‘garantie’ in te zetten?

4. Stel de lezer centraal
Vraag jezelf bij elke zin af: wat heeft mijn lezer hier aan? Vervang bijvoorbeeld ‘Het is ons doel om onze patiënten de beste zorg te geven.’ door ‘Als patiënt krijg je bij ons de beste zorg.’ Spreek daarnaast dezelfde taal als je lezer. Wordt de afkorting die je wilt gebruiken direct herkend of kun je er beter iets meer uitleg bij geven?
We hebben net onze eerste online marketing cursus voor onze culturele klanten succesvol afgerond, waarin deze en nog veel meer tips behandeld werden. Ook geïnteresseerd in deze cursus? Laat het me weten via maarten@basicorange.nl.
Deze tip is een onderdeel van de reeks kennistips in het kader van de 25e verjaardag van Basic Orange. Blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen via ons Facebook of LinkedIn kanaal.